Hur jag rider fram till tävling

Jag tror alla ryttare har en speciell 'rutin' på framhoppningarna- vi känner ju våra egna hästar bäst och vad dem behöver för att komma igång och sedan prestera som bäst på banan.

Men när jag är inne på framhoppningen så går det ungefär till såhär-
Först börjar jag med att vara noga med att värma upp hästen ordentligt, att den är avslappnad är jätteviktigt! Ingen varesig om det är ett djur eller människa presterar bäst stressad, sedan lägger jag även in tempoväxlingar och övergångar för att se att ponnyn lyssnar på mig. Men inga hetsande rörelser, som sagt, endast uppvärmning.
När jag har värmt upp min häst så börjar jag hoppa krysset.. Lägger volter innan, hoppar på en 8a, samt ökar och kortar om ponnyn känns ouppmärksam. Krysset är för mig ett posetivt stöd, det tröttar absolut inte ut hästen- och jag kan få in känslan och slappna av.
När hästen sedan känns lydig och uppmärksam till sitt arbete går jag sedan över till räcket, jag brukar alltid sänka det ca 10cm första språnget för att han ska få en ärlig chans att succesivt få känna på höjden och inte bara pang-bom-hopp liksom, för det är ju ändå en viss marginal från ett 30cm högt kryss till 1m tillexempel ;) Hoppar inte ihjäl hästen utan hoppar kanske 5 gånger om känslan känns bra! Dock så gör jag inte det om jag ska hoppa lägre klasser.
Efter räcket hoppas såklart oxern. Hoppar oftast oxern färre gånger än vad jag hoppar räcket. Börjar även här lågt, alternativt lägger ner bakbommen, för att sedan höja.
Dock så förstår jag mig inte på folk som har höjdhoppningsträning, nån jäkla distansritt eller omhoppningsträning- för framhoppning är precis vad det står, framridning- uppvärmning. Man behöver inte hoppa om, om, om och om. Eller hoppar 112 varv.

/Isabelle

EDIT: FÖRLÅT FÖR RÖRIGHETEN MEN STYCKESINDELNING VERKAR INTE FUNKA, SKA FIXA DET SÅ SNABBT SOM MÖJLIHT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0