Bett...

Denna värld utav bett det finns ändå!! Helt sjukt så mycket olika det finns, Allt från kombinationsbett till bettlösa träns. Så vad är egentligen det bästa?

 Tänkte skriva lite om betten jag har haft användning av och varför jag rider på de bett jag gör.


varför inte börja med det omtalade Pessoa? Denna text hittade jag på Isabella nilssons blogg och tyckte den var bra.

Det som sker när du drar i ett pessoabett är att mundelen dras upp mot mungipan/tänderna som vilket annat bett som helst, men samtidigt gör sidostyckena att nackstycket pressas ner bakom öronen. Då sidostyckena fästs i en egen fast ring i bettet. Det gör det att det blir ett fast hårttryck bakom öronen när du tar i bettet. Hästen tycker att det är extremt otrevligt, då den har sin hjärna nära området och har väldigt mycket nerver omkring nackstycket konstigt nog. (Därför Dyon kom med sitt anatomiska huvudlag som sitter längre bak)

Men för att försöka komma undan smärtan som uppstår med ett vanligt nackstycke+pessoabett så sänker hästen därför huvudet och när du som ryttare drar i den i det läget, så går ju bettets delning rakt upp i gomen och gör on där också. Så den kan varken ta upp eller ner huvudet utan att känna smärta. Bettet ger alltså dubbla budskap.

 

Inte nog med det, eftersom bettet inte har någon kedja så finns det ingen begränsning på hur långt upp bettet kan dras i mungipan. Det är då hästen lätt får sår, skav, sår på gomtaket osv.

Bettet sitter inte fast på ett korrekt sätt i hästens mun heller, vilket gör att det rör sig alldeles för mycket inne i munnen, och ett hastigt drag från ryttaren kan göra att bettet slår sönder en tand till och med.

Så vad är min åsikt? Jag kan säga att jag aldrig skulle stoppa ett pessoa i min hästs mun. Men ser ändå inte snett på de som gör det. Alla bestämmer själv vilket bett de vill använda. Eller hur?


nästa bett är ett gagbett. Detta bett tycker fler är som ett milt pessoa, men jag har själv ridit på det och gillar det! Har man en häst som är ganska känslig i munnen och blir hög i nacken Skulle jag prova detta. då det är ett milt bett men när man tar i tygeln får man lite tryck i nacken.

Pelham bettet är ett utav de skarpare betten jag tycker ganska bra om att rida på. Annars föredrar jag mildare bett. Hästen kan dock bli lite "ihopkrullad" utav det men annars är det ett bett som jag tycker funkar bra på starkare hästar.


Närtsa bett är ett rakt eggbett! Detta har jag haft på Socky när jag hoppat tidigare men nu i slutet har jag nästan tyckt det kännts lite skarpt? Vilket är hur roligt som helst då jag tidigare har haft nästan lite svårt att få tillbka honom trotts jag haft detta bett! Men annars gillar jag att rida på det och Ladden gick på ett liknande , dock i gummi och han gick hur bra som helst på det!

ett vanlig tredelat. Detta rider jag Socky på i dressyren och har även hoppat på det nu i slutet. Detta är ett bett  nästan alla hästar funkar på! Och tredelat är snäppet starkare än tvådelat så nästan det mildaste bettet. Sen finns det tredelade som är tunna och då blir det skarpare, Ju tjockare bett desto miladre.

 sen har vi ju det tredelade eggbettet. Ett sånt går Zoogin på och han funkar kanon på det! Är även inne på att köpa ett sånt till Socky, då det känns lite som en blandning av dt vanliga tredelade och det raka. Men det är ett milt bett men som jag upplever det blir lite mer stadigt än vänligt tredelat.

Sen är det ett bett som kanske inte räknas som bett. Hackamoret. Detta har jag ridit Zoogin på en period när han hade problem med tänderna och det funkar bra på honom. Dock trot många att det är mildare än vad det egetligen är, men det är ett ganska skarpt bett som ger tryck på nosen och nacken istället för munnen.
Men jag brukar ha det på Zoogin när jag joggar honom ute ibland bara för att komma ur munnen på honom då han innan vart lite tjafsig med tänderna och så :)



 sist men inte minst kommer kombinatinsbettet. Det är ett bett kombinerat med ett hackamore och används ofta på mycket starka hästar. Själv vet jag inte om jag skulle våga rida på detta bett då det känns galet starkt.

Ja det var några av alla miljoner bett! Men glöm inte kära läsare att, det som till sist avgör hur skarpt ett bett blir är den hand som håller i tygeln!
;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0